Gå til sidens hovedinnhold

70 år med blomsterbestillinger er historie: – Det har vært et tøft valg

- Vi skal i aller høyeste grad fortsette å leve av blomster og flotte blomsterarbeider, men fra nå vil vi kun produsere til salg over disk i butikken.

I en pressemelding skriver Nathanielsen Blomster at det er sammensatte årsaker til at Hageland i Harstad nå avvikler bestillingsbinderiet sitt. Det handler først og fremst om mangelen på faglært arbeidskraft.

– Det har vært en tidkrevende og vanskelig prosess så nå ser vi frem til å bruke mer tid og ressurser på å utvikle butikken og hagesenteret, sier Remi Robertsen og Christine Strøm Bendiksen som er eierne.

De driver i dag Harstads eldste blomsterbutikk Nathanielsen Blomster med røtter helt tilbake til 1931.

I rundt 70 av disse årene har det vært mulig å bestille blomsterarbeider til livets mange store og små anledninger. Nå er det altså slutt.

Les også

Remi (46) var 7 år da han startet i Nathanielsen: – Jeg takker kona for mye av suksessen

Mangel på fagfolk i nord

- Gjennom flere år har vi erfart at det er svært vanskelig å rekruttere gode fagarbeidere til blomsterbinderiet. For å bli blomsterdekoratør kreves det 4 års utdanning. Det er et håndverk som tar lang tid å mestre både i forhold til produktivitet og kreativitet. Mange faller dessverre fra underveis da yrket også er svært fysisk krevende med ekstremt varierende arbeidsbelastning gjennom året. Dette, kombinert med at det faktisk ikke finnes utdanningsmuligheter for blomsterdekoratører i nord, gjør det nesten umulig å få tak i de folkene vi ønsker oss, forklarer Remi og Christine.

Som å miste en del av DNA-et

Respekten for historien og faget de forvalter, har gjort avviklingen vanskelig og komplisert.

- Vi har kunder som har forholdt seg til oss hele livet, og familier som har brukt oss til alle typer blomsterbestillinger gjennom flere generasjoner. Det føles som om vi har revet bort en del av DNA-et vårt, når vi nå velger å gå inn i fremtiden uten et bestillingsbinderi, beskriver Remi.

Lettet over oppstart

Derfor er han svært lettet og glad for at Nathanielsen Begravelsesbyrå nå velger å starte opp et sorgbinderi parallelt med at de legger ned sitt.

– At Nathanielsen Begravelsesbyrå nå kan tilby disse tjeneste og produktene, gjør det litt enklere for oss å bære valget vårt. Det betyr at Harstad-kundene fortsatt vil ha et godt tilbud i byen, og vi vet også at det er dyktige fagfolk som nå går i gang, sier Christine.

Hun forteller at de allerede har sendt forespørsler videre til de nyoppstartede.

Blomsterarbeider til egen butikk

Til tross for endringene i driften, vil Hageland i Harstad fortsatt ha tre blomsterdekoratører i eget hus.

- Vi skal i aller høyeste grad fortsette å leve av blomster og flotte blomsterarbeider, men fra nå vil vi kun produsere til salg over disk i butikken. Det vil medføre et større utvalg av egenproduserte buketter og dekorasjoner enn tidligere innenfor Hagelands egne vegger, beskriver Remi Robertsen.

Mister 4 millioner

Det siste året har binderiet representert ca. 4 av Hagelands årlige omsetning på rundt 22 millioner.

- Det er klart vi er spente på hvordan vi skal hente dette inn, men vi tror at det ligger et stort potensial i videreutvikling av butikken og hagesenteret.

- Vi er sikre på at det var en rett avgjørelse, og gleder oss til å få bruke mer av tiden på å bygge en enda lekrere butikk, støttet opp av et innholdsrikt og spennende hagesenter. Men aller viktigst, gir dette oss mer tid til å hjelpe kundene våre i butikken, avslutter Remi og Christine.

Les også

Har Line Harstads fineste verandahage? – Blomster er som sukkertøy for øynene

Les også

Wivi gjør sommerbutikk av hobbyen: – Selger sikkert 700 sommerblomster i år