Gå til sidens hovedinnhold

Anne Britt byttet ut fly med båter: – Harstad har alt

– Jeg hadde nok ikke en klar formening om at jeg skulle bli havnedirektør i Harstad når jeg ble stor, flirer Anne Britt Bekken.

Etter å ha vært lufthavnsjef på Evenes ble Bekken havnedirektør for Harstad havn for fire måneder siden.

– Jeg stortrives virkelig. Det er et utrolig fint og dyktig kollegium. Men det er ikke en jobb man kommer inn i etter 3–4 måneder. Jeg lærer noe hele tiden og det er forholdsvis bratt læringskurve, forteller hun.

Selv om hun har gått fra fly til båter får Anne Britt fortsatt gjøre noe av det hun liker best: å legge til rette for god flyt.

Har alltid kunnet komme hjem

På 80-tallet var Bekken i Thailand. Lenge før det gikk charterfly og landet ble en destinasjon for solhungrige turister.

– Jeg bodde et år der som utvekslingselev, og da fikk jeg tilbud om å jobbe for et norsk reisebyrå. Da spurte jeg meg selv om jeg skulle kutte ut utdanningen som jeg hadde startet på eller om jeg skulle hoppe på den store verden.

Men hun ble agronom, meierist og har en mastergrad i logistikk fra England. At Anne Britt skulle utdanne seg innenfor landbruket er kanskje ikke så rart med tanke på at hun har vokst opp med en far som jobbet på forskningsgårder og en oppvekst i Nord Østerdal i Innlandet fylke.

– Gårdslivet er jo ganske stedbundet, men foreldrene mine, og da særlig min mor som er danskfødt, har vært veldig interessert i litteratur og reiser. Så fascinasjonen min for å reise har de støttet, og jeg har alltid visst at jeg har en trygghet hjemme. Jeg kunne alltid komme hjem, forteller Bekken.

La ned sin egen jobb

I mange år jobbet hun for Tine og gjorde alt ifra å gi bønder gode råd til å være meieribestyrer i Lakselv, før hun søkte seg til Harstad.

– Da gikk jeg over til logistikk, transportplanlegging og oppbygging og nedbygging av lagre. Etter hvert var jeg med på omorganiseringer og strategiprosesser i Tine sentralt. Jeg la jo ned min egen jobb et par ganger, og da ble det sånn at skal jeg fortsette å jobbe i Tine, som er et utmerket selskap å jobbe i, så måtte jeg til Oslo. Det var jeg ikke interessert i.

Les også

Planene er klare: Slik vil de bygge sentrums nye kollektivnav

Er i en spennende fase

Miksen mellom forvaltning, et samfunnsoppdrag og å drive butikk trakk Anne Britt til Harstad havn. Hun anser seg selv som privilegert som kunne velge mellom å fortsette som lufthavnsjef eller takke ja til stillingen som havnedirektør.

Og gøy er det å få være en del av det hele når havna er i en spennende fase som nå. Anne Britt forteller at den i løpet av de siste 11 årene har hatt en plan og strategi for å bygge opp infrastrukturen og tilrettelegge for dem som bruker havna i dag og de som skal bruke den i fremtiden.

– Harstad havn har også en rolle i utviklingen av byen. En ting er skip, varetransport og infrastrukturen, men det er synlig det vi har gjort. Og det kommer mer. Hele veien fra da vi la ut bølgebryteren og moloen med småbåthavna hele veien rundt. Lekeplassen på Ottar Håløygs plass bidro vi også til. At det blir en fin fasade ut mot havet og at folk vil rusle rundt her er viktig.

Bygger ny kai

For det er mye som skal skje i Harstads havneområde i fremtiden, med et kollektivknutepunkt som skal knyte buss, hurtigbåt og taxi nærmere. Prosjektet, som er en del av Harstadpakken, skal også være med på å videreutvikle Harstad sentrum ved å åpne opp havneområdet og gjøre havnefronten mer tilgjengelig.

På Larsneset har også Nordic Eiendom et prosjekt med boliger og kjøpesenter.

– Og så er det vi som skal bygge ny kai, så det må henge sammen sånn at vi ikke skal måtte grave opp og ned kabler, at vi ikke ligger på ulike nivåer med tanke på høyde, og at vi får den plassen vi skal ha med tanke på at større kjøretøy skal kunne manøvrere, gods skal fraktes til og fra kai og kjøpesenter.

Dagens kai mot nord på Larsneset skal erstattes av nybygg og anlegg mot sør skal forlenges, det skal mudres og sprenges i sjøen utenfor kaia. Etter planen skal de være ferdig med anleggsarbeidet ved utgangen av 2021. Da har Harstad havn en kai som kan ta imot større fartøy, samtidig med Hurtigruten/ Kystruten.

– Kaia på Larsneset er med å definere revitaliseringen av en hel ny bydel, dette blir spektakulært. Se for deg en fremtid med Hurtigruten og ett cruiseskip liggende til kai der folk sitter i leiligheten sine og ser ned på livet på kaia. Passasjerene er i gåavstand til hotellet, som også har fantastisk utsikt over kai og verftet. Man har kollektivknutepunkt, kjøpesenter og servicefasiliteter i umiddelbar nærhet. Alt ligger til rette for ett pulserende bybilde.

– Har du tenkt til å bli der?

Nå har Anne Britt bodd i byen i 25 år, og stortrives fortsatt.

– Jeg synes Harstad har alt. Den har sjøen, vi har fjellet, og man kan jo ta på seg skiene og gå rett ut. Du har kulturhuset og det tilbudet i en mindre målestokk. Alle tilbudene du ønsker er her, og hvert fall når man liker å være ute. Jeg stortrives, så jeg blir nok her.

Men enda, selv om hun har bodd hele sitt voksne liv i Nord-Norges tredje største by, får hun spørsmålet «Har du tenkt til å bli der?» når hun drar til hjembygda.

– Da pleier jeg å se på de og svare «Jeg flytta nordover i 1989. Jeg er der». Det er Harstad som er hjemme, for det er her nettverket og livet mitt er. Jeg har ingen planer om å flytte sørover. Det får i så fall bli når jeg er pensjonist og da blir det lenger sør enn det

Les også

Vil bygge badstue ved hurtigbåtkaia

Les også

BBC fikk øynene opp for Kristoffers (25) spekkhoggerbilde: – Sykt kult