Erik og Vegvesenet tok tak: – Det helsefarlige støvet forsvant nesten umiddelbart

Byggeleder for drift og vedlikehold for fylket og Vegvesenet Erik Somby Iversen.

Byggeleder for drift og vedlikehold for fylket og Vegvesenet Erik Somby Iversen. Foto:

Mandag var det direkte helsefarlig å være utendørs flere steder i Harstad på grunn av store mengder svevestøv. Nå er problemet løst - for denne gang.

DEL

Flere kjente at luften ikke var som den helst skulle være flere steder i Harstad denne uken. Ekstreme mengder svevestøv, langt over det som er forsvarlig, svevde i luften. Mest var det klokken 18 på ettermiddagen. Omtrent da kjørte Vegvesenets driftsentreprenør Veidekke sine biler ut med magnesiumklorid. Ikke lang tid etterpå hadde verdiene av farlig støv sunket betraktelig.

– Ja det var veldig mye i går. For å bedre på situasjonen kjørte vi ut med magnesiumklorid. Det er en slags saltblanding som binder til seg støv, sier byggleder for drift, Erik Somby Iversen.

Verdiene sank som en stein

Stoffet binder til seg støvet og det blir liggende på veibanen.

– Ulempen er at du må vaske veien oftere, men sånn som det er nå var det den beste løsningen. Akkurat nå er for kaldt for å feie, og mye av støvet har froset fast i bakken, sier Iversen.

Mot helga skal det bli mildere, og da håper Vegvesenet å få samlet opp støv og skitt.

Iversen er blant dem som følger med på støvverdiene i Harstad.

– I går var vi på maks. Ser du på grafen viste det seg heldigvis at verdiene sank raskt etter at vi fikk kjørt ut magnesiumklorid, sier han.

LILLA SONE: Verdiene for svevestøv i Harstad var på rekordnivå mange timer mandag ettermiddag.

LILLA SONE: Verdiene for svevestøv i Harstad var på rekordnivå mange timer mandag ettermiddag. Foto:

– Ikke alltid vi treffer

Det er det tørre og kalde været som gjør at store mengder støv virvles opp fra veiene. Piggdekk på bildekkene som igjen sliter på veidekket er også en del av problemet.

Iversen sier at det naturlig nok virvles opp mest støv når folk er på vei til og fra jobb. For tiden er det lite trafikk. Hadde vi ikke hatt pandemien, kunne verdiene med farlig støv vært enda høyere.

Iversen sier at de prøver å ligge i forkant for å hindre at mengden støv i luften kommer over rød grense.

– Det er ikke alltid vi treffer på, men vi følger med, sier han.

Artikkeltags