Journalist og teaterkritiker Anki Gerhardsen kaller Festspillene i Nord-Norge 2022 slapt og tynt i en nylig publisert kommentar.

– Samlet sett er det uansett vanskelig å hevde at dette har vært en stor suksess. Har Festspillene i Nord-Norge øret tett nok mot bakken? Er det nok antenner i sving? Hva skal være for de mange, og hva skal være for spesielt interesserte? Og hvordan gjøre det bedre til neste år?, skriver hun.

Les hele kommentaren her:

Les også

Anki Gerhardsen: – Var dette alt, Festspillene i Nord-Norge?

Reagerer

Festspilldirektøren reagerer på flere av uttalelsene i kommentaren. Gerhardsen skriver blant annet at Skúladóttir, har hatt en bratt start.

– Hun kom flyttende fra Island, og det første hun måtte gjøre var å avlyse grunnet korona. Det er klart det har vært svært utfordrende. Og kanskje er alt dette en del av forklaringen på det bleke, litt tynne programmet, skriver Gerhardsen.

Skúladóttir er opptatt av at dette ikke handler om henne som person. Men om en bransje som har ligget brakk i to år og som nå er i prosessen med å stable seg selv på beina igjen.

Hun sier dette også er grunnen til at enkelte av postene på årets program er omarbeidede utgaver av forestillinger fra i fjor.

– Gerhardsen reagerer blant annet på Bølgebrus i SNN-parken som også ble gjort i 2021. Under fjorårets festival hadde vi svært begrenset publikumsantall grunnet restriksjonene. Derfor valgte vi ha kjøre den i år også. Alle forestillingene i SNN-parken i år har vært utsolgte, så det sier noe om at det var rett programmering.

– Alle kan ikke like alt

Festspilldirektøren reagerer også på at Gerhardsens kritikk baseres på kun de første fem dagene av festivalen.

– Da hun forlot Harstad torsdag kveld gjensto fortsatt halvparten av programmet vårt innenfor scenekunst, som er hva hun anmelder, sier Skúladóttir.

Hun mener også det er viktig å understreke at formålet med årets festival har vært å favne bredere enn noen gang. Da kan ikke alt være for alle.

– En fjerdedel av programmet vårt er dans og teater. Resten skal nå ut til så mange som mulig. Det har vært viktig for oss under årets programmering. Da blir det sånn at alle ikke liker alt, men de fleste liker noe.

Hun mener det er lenge siden Festspillene har truffet et så bredt publikum enn i år.

– Vi har blant annet sett masse ungdom stråle nedover kaia etter ungdommens festspill. I tillegg har vi har lansert festivalteltet Sentralen - en helt ny arena. Grunnen til det er at folk trenger møteplasser. Og da spesielt etter pandemien.

Skjønner at folk undrer

Noe av kritikken til Gerhardsen går også på bruken av Storsalen i Harstad kulturhus. Storstua var i år stengt i to dager for å forberede storsatsingen «Burt Turrido. An Opera» onsdag kveld. En forestilling som fikk lunken mottakelse av både anmeldere og publikum.

Festspilldirektøren sier hun skjønner at folk undrer seg over den prioriteringen.

– Problemet er at vi ikke har en sal i Harstad for store sceneproduksjoner som treffer vårt behov. Vi skulle gjerne ha hatt en mindre sal, i tillegg til Storsalen, med plass til 3-400 publikummere og muligheten for store produksjoner. Derfor ble det sånn når vi valgte å prioritere denne forestillingen. Og for de som holdt ut hele Burt Turrido så tror jeg de fikk igjen for tidsinvesteringen.

Trend over hele Europa

Når det kommer til det tidligere nevnte sviktende forhåndssalget av billetter tror festspilldirektøren det kan ha mange årsaker.

– Vi ser denne trenden over hele Europa etter pandemien. I tillegg er verden på et mye mørkere sted enn for bare noen år siden. Det er også utfordrende at det arrangeres fotballcup med konsert og festival i både åpnings- og avslutningshelgene våre, det merker vi både på frivillige og publikum. Når det er sagt har vi sett et stort oppsving i billettsalg i døra og flere forestillinger har blitt utsolgt til tross for relativt lavt forhåndssalg. Det forteller også noe.

Som direktør sier Ragnheiður at hun er aller mest opptatt av de menneskene som faktisk deltar på festival. Og de har fått skryt.

– Jeg har snakket med masse kunstere og artister som gir fantastiske tilbakemeldinger på Harstad-publikummet. De har fått så mye skryt. Flere sier de sjelden har vi opplevd så mye engasjement på forestillingene sine. Det synes jeg er viktig å dele, sier hun og legger til:

– Nå etter pandemien er det ikke bare snakk om å komme tilbake til der vi var, men det er også en slags ny start med en ny retning framover.

Bildeserie

Disse var på Gressholmanfestivalen: – For et vær!