Gå til sidens hovedinnhold

Fremtidens reiseliv er i stor grad elektrisk

– Byer som Narvik, Bodø, Tromsø, Svolvær og Sortland ligger foran oss i rekka, skriver utvalgsleder økonomi, klima og miljø, Trond Heide Henningsen, i Harstad Arbeiderparti.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

La meg starte mitt innlegg med følgende påstand: Fremtidens turister, næringsreisende og besøkende til byen vår kommer i større grad til å kjøre elbil. De siste dagene har det vært en del artikler om elbillading og tilbudene i Harstad. Og jeg må si meg enig med de som mener at vi har en del å gå på. Byer som Narvik, Bodø, Tromsø, Svolvær og Sortland ligger foran oss i rekka. Det vi er gode på i Harstad er såkalte destinasjonsladere, ladere med lav spenning som egner seg for lading over natta. Helt ypperlig for overnattingsgjester på i byen vår. Men for gjestene som kommer for å besøke Grottebadet, Kulturhuset, kjøpesentre eller tar en bytur, og bare skal være her en time eller to, er tilbudet skralt.

Varaordfører har jobbet godt opp mot leverandørene og Elbilforeningen og like før sommeren tok til ba vi i kommunestyret om løsninger fra kommunedirektøren. Jeg har stor tro på at vi i løpet av 2022 burde se konturene av bedre ladeløsninger i Harstad. Fordi det er viktig. Så er det også et håp om at kjøpesentrene tar behovet for ladere på alvor. Kanebogen Senter har hatt en lader ei stund, dessverre er den så dyr å bruke at du må kjøre Tesla eller Renault for å få en fornuftig pris for ladingen. Sjøkanten senter har ingen ladere. Det er for det første synd, fordi det gir et tilbud til gjestene som de er villige til å betale for. Men det er også et krav i parkeringsforskriften at det skal være tilgjengelige ladere når det er såkalt vilkårsparkering. Her må det gjøres en jobb. Begge sentrene har slik vilkårsparkering.

Når jeg kjøpte min første elbil i 2015 var dette i utgangspunktet en bil vi skulle bruke mellom hjem og jobb. Den var ikke egnet til så veldig mye mer enn det, og ladenettverket rundt oss kan vel kort sagt omtales som mangelfullt. Etter hvert dukket laderne opp. Og Europa åpnet seg opp. Jeg gikk faktisk såpass langt at jeg vurderte sterkt å kjøre bilen til Sveits i 2017, planen var lagt, men dessverre strakk ikke ferien til for å klare dette tur/retur. Selv om planleggingen tilsa at det var mulig å få til.

Og det er litt av poenget mitt. Så lenge det legges til rette for hurtig- og lynladere langs løypa muliggjør dette reiser med elektrisk bil. Da er paradokset at det for enkelte biltyper er mulig å kjøre til Roma eller Barcelona, men betydelig vanskeligere å nå til Svolvær. Eller Kiruna. I motsatt fall er det like utfordrende å nå oss fra den andre siden. BKK jobber med en lynlader i Gullesfjorden, men så vidt jeg har skjønt det har de møtt på kvist i logistikkplanleggingen. I hvert fall har etableringen vært tidkrevende, og i kanskje Nord-Norges viktigste kryss for turismen er det fortsatt ikke lademuligheter over 7 kW. Jeg håper vi for fremtiden klarer å finne hurtigere løsning når næringsaktører ønsker å etablere ladere, det er viktig for reiselivet og ikke minst det grønne skiftet. Det handler om god infrastruktur og den må vi legge til rette for. For vi vet at når én er på plass, så dukker det opp flere aktører og punkter.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg det siste året har kjørt Norge på langs med elbil. Den siste runden var med campingvogn på slep. Da er det viktig å lade mens man allikevel må stoppe og det er viktig at det er lader tilgjengelig for å lade mens jeg sover. Dette la grunnlaget for hele turen min og spisesteder, kjøpesentre og hoteller uten ladere ble passert. Skal disse være konkurransedyktige i fremtiden må tilbudene på plass. Og de som stopper legger igjen penger.

Les også

Beate fra Harstad var passasjer på den grunnstøtte ferga: – De lurte fælt de som sto på kaia

Les også

Kjell gir bort historisk trebåt: – Det er ikke hvem som helst som kan få den