Fremover: 24. februar landet det første av Norges nye maritime patruljefly på Evenes. Etter planen skulle treningen starte i løpet av den neste måneden. Flyet ble likevel stående på bakken.

I dag, torsdag 2. juni, vel tre måneder etter planen, tok «Munin» av fra Evenes.

Dette som en start på treningen til det nye systemet skal i drift i august 2023. Først da blir Poseidon-flyene kampklare og kan ta over for P-3 Orion på Andøya. «Munin» er det sist ankomne av de hittil tre Poseidon-flyene som har ankommet Evenes. De to siste, «Vingtor» og «Hugin» er i USA for nasjonal tilpasning og vil ankomme Evenes neste år.

Amerikanske smøreoljer, rensemidler og lakk

Årsaken til forsinkelsen er enkelt forklart at vedlikeholdsmanualene for det nye flyet ikke var godkjent som følge av enkelte av produktene, som smøreoljer, rensemidler og lakk, var særegne produkter for US Navy, som Norge har kjøpt flyene av. All dokumentasjon til flyet var basert på bruken av disse, og produktene var ikke å få kjøpt på det sivile markedet i Europa.

– Vi har måttet jobbe oss gjennom all dokumentasjonen for P-8, finne tilsvarende sivilt produkt og bekrefte at disse kan brukes – og hvordan. Deretter har vi måtte oppdatere vedlikeholdsmanualene og fått de godkjent, forklarte sjef Luftkapasiteter i Forsvarsmateriell, brigader Jarle Nergård til Fremover 18. mai.

Fakta om P-8A Poseidon

  • P-8A er bygget med utgangspunkt i Boeing 737-800, som er et av de vanligste passasjerflyene i sivil luftfart.
  • Det er fem flymaskiner som skal erstatte dagens maritime patruljefly P-3 Orion og DA-20 JetFalcon.
  • Det nye flyet er utstyrt for antiubåtkrigføring, maritim overvåkning og også for å drive elektronisk etterretning. Flyet kan bevæpnes med blant annet torpedoer.
  • Hele P-8-prosjektet har en kostnadsramme på 11,2 milliarder 2022-kroner – pluss et ukjent bidrag fra etterretningstjenesten.
  • Besetning: Ni personer (to flygere, sju spesialister)
  • Lengde: 39,47 meter
  • Vingespenn: 35,72 meter
  • Høyde: 12,83 meter
  • Vekt (tom): 62 730 kilo
  • Makshastighet: 907 kilometer i timen
  • Makshøyde: 12 500 meter (41 000 fot)
  • Rekkevidde: 2.222 kilometer, 1.200 nautiske mil, med fire timers patruljetid.

Kilde: Forsvarsmateriell

Følger planen

Sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Rolf Folland, i mai ikke skjul på at Luftforsvaret var utålmodig med å få komme i gang med treningen med de nye maritime patruljeflyene.

Folland fortalte at både bakke- og flymannskaper jobbet intensivt med det de har hatt muligheten til, uten at flyet hadde den nødvendige tillatelsen til å ta av.

Luftforsvaret skal utdanne til sammen ti fulle besetninger til de fem flyene som skal være operative fra Evenes neste år. Folland var klar på at forsinkelsen, så langt, ikke får noe å si for leveransen på maritim overvåkning fra Luftforsvaret.

– Nei. Og jeg har også tro på at vi skal klare å følge planen for når P-8 Poseidon skal overta for P-3 Orion i august 2023, sa Folland.

Les også

Dette betyr forsvarsavtalen med USA for Evenes og Ramsund

Må flys av testpiloter

Torsdag klokken 11:09 tok imidlertid det sist ankomne flyet til Evenes, «Munin», av for den første treningen med mannskap i lufta. Turen var estimert til fem timer.

De to flyene som allerede har ankommet Evenes, «Viking» og «Ulabrand», må flys av testflygere før flyene blir klarert for trening. Årsaken til dette er at det har gått over 30 dager siden de ankom Evenes og sist var på vingene.