iHarstad har tidligere omtalt Heidi Angell Strøms artikkel «Tensions for Cultural Entrepreneurs Managing Continuous Innovation. – A Systematic Literature Review», som er hennes første artikkel som en del av doktorgradsavhandlingen.

– Kort forklart handler artikkelen om hvordan klarer kulturentreprenører å være nyskapende samtidig som de opererer i et minefelt av spenninger? Produktet kunstnerne skaper må både være kunstnerisk og tilpasset markedet. Enten det er musikk, billedkunst eller maleri. Det er ikke bestandig slik at det er de som er flinkest å tegne som får solgt kunsten sin, heller ikke de som er flinkest å lage musikk som får mest publikummere, uttalte hun til iHarstad i desember.

Og for denne artikkelen skal hun sitte i panelet «Meet the award winners» under årets utgave av The International Association of Arts and Cultural Management (AIMAC).

Veldig stas

I 2019 var Heidi på AIMAC i Venezia, og der vant hun «Best paper award». Med andre ord var Strøms artikkel den aller beste.

– Når manuskriptet blir kåret til det beste havner du på en fast-track og blir publisert i journalen deres som heter International Journal of Art Management. Så fikk jeg forespørsel fra årets AIMAC, som egentlig skulle være i Mexico, om jeg kunne tenke meg å være speaker og sitte i et panel som heter «Meet the award winners», sånn at de kan høre våres erfaringer om å få artikler publisert, sier Strøm.

Og det er liten tvil om at prisvinneren gleder seg.

– Jeg synes det er veldig stas. Det er jo sånt som veilederne mine, altså de flinke, blir spurt om. Det føler man kanskje ikke alltid at man er når man sitter med en artikkel og skal skrive engelske setninger.

AIMAC er et internasjonalt nettverk av forskere innenfor kunst og kultur-management. På grunn av pandemien vil konferansen holdes digitalt.

Skriver sin andre artikkel

Men det er ikke sånn at Heidi har begynt forberedelsene enda. Det er fortsatt en stund til juni. Hun har nok med å skrive artikkel nummer to. Denne gangen skriver hun om hvordan kulturentreprenører i Nord-Norge håndterer innovasjon før og under en krise. Koronapandemien er sentral i artikkelen, men det var ikke slik hun hadde planlagt artikkelen fra start av.

– Jeg hadde kommet midt i feltarbeidet da koronaen falt i fanget mitt, så jeg måtte gjøre om på hele prosjektet. Det var egentlig bare å lage et nytt utgangspunkt. Men jeg har det ikke ille siden jeg jobber i staten. Det er langt verre for dem som lever av kunst og kultur. De har hatt noen veldig tøffe tak.