(Avisa Olso) Da Ove Edvin Husby (35) skulle ha nytt kjøleskap ville han ha en som kunne vare lenge.

– Det viktigste for meg var et godt kvalitetsskap som hadde både frys- og kjøle-del.

Husby bor på Nordstrand, og det var samboer som kjøpte en Samsung-kjøleskap hos Elkjøp i 2018. Kjøleskapet fungerte godt, frem til juni i år.

– Da begynte kjøleskapet å lage rare lyder. Den har tidvis en høy durende lyd, og en gang hørtes det ut som et trykkluftbor i leiligheten, sier Husby.

– Sendte tekniker fire ganger

Han kontaktet Elkjøp og reklamerte på kjøleskapet. Ifølge Huseby hevdet Elkjøp at det var enklere for han å ta direkte kontakt med Samsung, som er produsenten. Hele tre ganger sendte Samsung sin servicepartner hjem til Husby for å utbedre kjøleskapet.

– Først kom en tekniker, og fikset på kjøleskapet, og sa det skulle bli bedre. Men det ble det ikke. Så kom det en ny tekniker, og byttet ut en del. Det hjalp heller ikke, sier han.

Etter dette tok han kontakt med Samsung igjen, og da sendte de enda en tekniker.

– Han byttet ut en ny del, men lyden og dundringen fortsatte, sier Husby til Avisa Oslo.

Nektet heving

Han forteller at Samsung ville sende enda en serviceoperatør etter at deres siste forsøk ikke gikk helt etter planen.

– Jeg ville ikke ta de imot, og ville heve kjøpet.

Husby har tidligere jobbet med reklamasjon på hvitevarer, og kjenner til forbrukerkjøpsloven.

– Loven sier at leverandør bare kan utbedre samme feil to ganger. Det er helt riktig, ifølge Forbrukerrådet.

– Hvis kjøleskapet har en mangel, har selger som utgangspunkt rett til å foreta to reparasjonsforsøk for samme feil. Oppstår feilen for tredje gang, vil forbrukeren ha rett på et prisavslag ved mindre feil og heving ved større feil, sier Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet.

Selv om Samsung hadde vært hos han tre ganger, nektet de å gå med på heving av kjøpet, men ville sende enda en serviceoperatør. Dette gikk Husby med på.

– Men denne serviceoperatør nektet å komme, og ga meg skriftlig avslag på SMS fordi teknikker visste at kjøleskapet fortsatt ikke ville la seg reparere.

Etter dette tok han kontakt med Elkjøp.

– De kunne ikke hjelpe meg gjennom telefon, og ba meg om å ta kontakt med en Elkjøp-butikk. Jeg dro til Elkjøp Alna og ba om å heve kjøpet to ganger. De skulle ta kontakt, men det har de ennå ikke gjort, sier han.

Rett på å heve kjøpet

Forbrukerkjøpsloven sier klart og tydelig at det er selger, i dette tilfellet Elkjøp, er ansvarlig om varen har en mangel.

– I en reklamasjonssak kan forbruker velge å forholde seg til produsent hvis dette er hensiktsmessig, men han må ikke, sier jurist Skarderud i Forbrukerrådet til Avisa Oslo.

Hun forstår at det er kjedelig for kundene når produkter ikke fungerer som de skal.

– Et kjøleskap som dundrer og lager lyd er ikke moro, og ikke noe man kan forvente tre år etter kjøpet. Her kan kjøperen ha rett til å heve kjøpet, uten at vi har mulighet til å konkludere. Forbrukerrådet oppfordrer uansett Elkjøp til å vurdere saken og finne en god løsning for kunden. Hvis partene ikke kommer til enighet, kan Forbrukertilsynet mekle i saken.

– Kommunikasjonssvikt

Da Avisa Oslo tok kontakt med Elkjøp Norge, ble det fart på saken til Husby.

– Vi har nå vært i kontakt med Ove Edvin Husby og funnet en løsning han er fornøyd med. Vår hverdag består av å hjelpe våre kunder, og selvsagt også de gangene produktene ikke fungerer som de skal. Når et produkt ikke lar seg reparere, skal det erstattes innenfor garantien og de reglene som er satt. I denne saken har det vært en kommunikasjonssvikt mellom tekniker fra vår leverandør og oss. Det beklager vi selvsagt, skriver Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef hos Elkjøp Norge AS i en e-post til Avisa Oslo.

Etter fem måneder har saken endelig fått en løsning. Det er Husby er veldig glad for.

– Elkjøp tilbød seg å heve kjøpet, og jeg får pengene tilbake. De skal hente kjøleskapet, og håper alt løser seg problemfritt. Jeg er veldig glad for at dere tok saken, og er helt sikker på at det ikke hadde løst seg uten deres involvering.