Året startet med et dataangrep som rammet alle Amedias aviser. I flere uker var det kun mulig å si opp abonnementet sitt, og ikke tegne nytt. Det har ikke påvirket iHarstad i nevneverdig grad.

Nettavisa du nå leser hadde en opplagsvekst på 29,5 prosent fra første halvår 2021 til første halvår 2022, som er sjette mest i Norge. Det offisielle opplaget er 2.758. Etter målingen har avisa tatt nye jafs. I forrige uke ble det ny rekord med 2.890 abonnenter.

Grep om regionen

Redaktørene Lars Richard Olsen og Morten I. Jensen, som er gründerne bak iHarstad, er kjempefornøyde.

– Jeg vil først og fremst takke alle som jobber hos iHarstad. Vi er en bra gjeng som står på for å gi Harstads innbyggere det de virkelig fortjener: En nettavis som beriker byen og sikrer mediemangfoldet. At byen, og alle abonnentene og andre lesere, har tatt imot oss på denne måten er fantastisk. iHarstad er kommet for å bli, ja dette er bare starten, sier ansvarlig redaktør Morten I. Jensen.

Snart ansetter iHarstad ytterligere to personer, og da er det ti medarbeidere som skal gi leserne de beste og viktigste nyhetene først.

– Å være en del av Amedia, med blant andre Fremover, Bladet Vesterålen, Lofotposten og Nordlys på laget, er også gull. Vi samarbeider tett, og har et godt grep om regionen, sier Jensen.

Gir en stemme til alle

Nyhetsredaktør Lars Richard Olsen sier at det fra første stund var et mål å gi en stemme til de som tidligere kanskje ikke ble hørt i stor nok grad i regionen.

– Vi har blant annet satt fokus på mange som tidligere har vært usynlige i det offentlige ordskiftet. Det gjelder alt fra gutta på kaia som har levd et hardt liv til rånerne som av og til føler seg lite verdsatt og forstått. Vi har også en stor stab av unge frilansere og medarbeidere som ser ting på sin helt egen måte.

Høyt nyhetstrykk

iHarstad skal også heie på byen, men samtidig stille kritiske spørsmål der det er behov. Olsen husker godt oppstarten da han og medredaktøren jaktet lokaler, bestemte navn på avisen, intervjuet potensielle ansatte og forberedte alt som måtte til.

– Mens vi planla iHarstad i 2020 måtte vi bare hive oss rundt og produsere nyheter på Facebook inntil vi hadde en nettside oppe å gå. Siden da har det gått slag i slag med masse gode og nære reportasjer og et høyt nyhetstrykk. Vi ønsker å være tett på folk, fortelle historier du ellers ikke hadde hørt om. Men samtidig skal vi skrive om alle blålyshendelser og det som skjer på gatehjørnet. Det er en krevende øvelse, men samtidig veldig givende, sier Olsen.

Opplagsvinnerne

De 86 Amedia-avisene har et samlet opplag på 768.770 (+4.274 fra forrige måling), hvorav 40 aviser øker opplaget, mens 46 har tilbakegang. For de 13 samarbeidende avisene viser tallene et samlet opplag på 94.698 (+1.985 fra forrige måling). For disse avisene har 10 fremgang og tre tilbakegang.

Avis Første halvår 2022 Første halvår 2021 Endring Prosent
Subjekt 3,487 1,610 1,877 116.58%
AvisaOslo 7,630 4,497 3,133 69.67%
Meråkerposten 1,315 787 528 67.09%
Avisa Lofoten 1,087 744 343 46.10%
FlatangerNytt 1,101 760 341 44.87%
iHarstad 2,758 2,130 628 29.48%
Steinkjer24 1,495 1,242 253 20.37%
iLevanger 2,285 1,974 311 15.75%
Grenda 2,761 2,391 370 15.47%
Nordstrands Blad 7,344 6,389 955 14.95%
Finansavisen 31,411 27,604 3,807 13.79%
Nettavisen 21,075 18,758 2,317 12.35%
Dagen 14,046 12,666 1,380 10.90%
Trønderbladet 5,477 4,975 502 10.09%
Sandnesposten 9,391 8,557 834 9.75%
VårtOslo 2,481 2,263 218 9.63%
Morgenbladet 32,623 29,955 2,668 8.91%
Karmøynytt 1,493 1,372 121 8.82%
Kanalen 2,104 1,936 168 8.68%
Dagbladet 25,037 23,298 1,739 7.46%

Kilder: Mediebedriftenes Landsforening, Medier24.