Det sier nyhetsredaktør hos iHarstad, Lars Richard Olsen.

Torsdag sitter han på et fly til Sverige. En liten vinterferie skal avvikles før Olsen drar til Oslo på nyhetsledersamling i regi av Amedia, som nettavisen iHarstad er en del av. Mer skal læres og settes ut i livet – til glede for iHarstads lesere.

Den lokale nettavisen kom ut første gang 29. april 2020. Siden da har pilene pekt bratt oppover.

Opplagstallene som ble presentert av Mediebedriftenes Landsforening onsdag 9. mars 2022 viser at iHarstad har økt nest mest av alle rundt 80 Amedia-aviser det siste halve året.

Les også

Magnus feirer 25 år som artist: – Nu kan dåkker klappe

Bygge et godt lag

Mest frem det siste halvåret er i Avisa Oslo (12,3 prosent), iHarstad (8,7 prosent) og Nordstrands Blad (6,6 prosent), mens Nettavisen og Sandnesposten begge hadde en framgang på 5,6 prosent.

– Det jeg kanskje er mest stolt av, er at vi har klart å bygge et godt lag. Harstad er et mangfoldig samfunn, og det er også vi. I staben har vi alt fra de unge og lovende som driver med stand up og podkast til garvede mediefolk på nærmere 60 år – med omfattende bakgrunn fra TV, avis og slagkraftige medier. Sammen ønsker vi å gjøre byen bedre ved å få fram stemmene som ingen har hørt på tidligere, heie på det fantastiske som skjer og kaste søkelys på problemer som bør løses.

Olsen mener det er viktig å få fram at den nye nettavisen er den eneste i Harstad med lokalt eierskap, og som ikke er på børs.

– 30 prosent av bedriften skal eies lokalt. Resten eies av stiftelsen Amedia som jobber for å sikre gode og sunne lokalaviser i hele Norge.

Les også

Her står Russlands utenriksminister på toppen av et tak i Harstad. Hva skjedde med deg, Sergej?

Harstad og regionen

Ansvarlig redaktør Morten I. Jensen sier tallene viser at iHarstad.no var etterlengtet blant byens innbyggere.

– Vi er utfordreren i mediebildet. Med de abonnementstallene vi ser etter så kort tid, er det klart at vi er kommet for å bli. Det har egentlig aldri vært noen tvil. Vi har slått alle budsjetter på abonnement fra dag 1. Det er fantastisk, sier Jensen.

iHarstad har et tett samarbeid med Nordlys, Fremover og Lofotposten. Bladet Vesterålen er også kommet inn under Amedia-paraplyen.

– Vil du ha nyheter fra Harstad, men også nabokommunene og denne viktige regionen, har vi snart et komplett tilbud, sier Jensen.

Vekst på 50 prosent

De offisielle tallene fra Mediebedriftene forteller at nettavisen iHarstad andre halvår 2021 hadde 2.316 abonnenter, mot 2.130 første halvår.

Går vi tilbake til 18. januar 2021 hadde iHarstad 1.652 abonnenter. Og 28. februar 2022 har vi økt til 2.494 abonnenter. Det tilsvarer en vekst på hele 51 prosent på et drøyt år.

Jensen legger til at medieavtalen med TV2 på fotball er én av flere satsinger som kommer til å øke interessen for nettavisen ytterligere. iHarstad har i år eksklusive rettigheter til å vise Harstad IL i 3.-divisjon menn og Medkila IL i 1.-divisjon kvinner. Fra 2023 utvides dette til å gjelde alle kampene fra OBOS-, PostNord-og Norsk Tipping-ligaen samt 4.-divisjon for menn. Det samme gjelder for norgesmesterskapet for menn (cupen) og aldersbestemte landslag. Eliteserien er ikke med i avtalen, men administrerende direktør i TV2, Olav Terjeson Sandnes, sier at de ville komme tilbake til dette etter hvert.