Gå til sidens hovedinnhold

Kan noen ta ladegrep? Slik at turistene kommer vår vei

Det hadde også vært kult hvis som har satset på elbil i Harstad og Svolvær kan besøke hverandre, også på vinteren, sier Trond Henningsen.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

De to siste somrene har vi sett at Norges befolkning har tatt regionen vår i bruk. Med økt trafikk nordover av nordmenn som har vært turister i eget land. Og de har kommet i bil, stort sett alle sammen. Men det har skjedd noe med bilparken, for der vi før hadde diesel- eller bensinmotorer kommer det stadig flere biler på veiene med elektrisk fremdrift. Ny teknologi rulles ut på veiene, men i vårt område møtes denne teknologien med store åpne strekninger med en og annen stikkontakt. Om du er heldig og kjenner noen langs ruta. En Harstadværing kan kjøre til Roma med elbilen sin, men sliter med å nå Svolvær. Det er et paradoks. Om vi mener alvor med det grønne skiftet og ikke minst fremtidens turister er vi nødt til å våkne.

I et formannskapsmøte i juni stilte jeg spørsmål rundt ei etablering av ladestasjoner i et av Nord-Norges viktigste veikryss, Gullesfjordkrysset. Jeg stilte dette spørsmålet fordi jeg hadde snappet opp ei utfordring fra utbyggeren om at det var utfordrende å få på plass strøm. I forrige uke fikk vi dette bekreftet av Hålogaland Kraft. Ei utbygging er 1-2 år frem i tid. I krysset med forgreininger til viktige turistmål i Lofoten og Vesterålen er det dødt. Tesla er også i samme båt. De har fått beskjed om at all ledig kapasitet skal gå til byggingen av Hålogalandsveien. Det sier seg selv at det tar tid og det er trist. For om Tesla etablerer seg kommer det flere i kjølvannet.

Jeg savner et engasjement hos våre lokale kraftleverandører. Selv har jeg tatt ut separasjon fra den lokale leverandøren på grunn av manglende satsing. Og jeg kommer ikke tilbake før jeg ser ei betydelig endring og vilje til å satse på fremtidens kunder. Utbyggeren som har fått midler til å bygge ut i Gullesfjordkrysset er BKK, kraftselskapet fra Bergen. De skal også bygge korridoren mot Riksgrensen og har flere ladere i nord, blant annet på Andenes. Det burde stå HLK på disse. I Finnmark var det også ødeland frem til i sommer. Men så bestemte de lokale kraftverkene seg for å ta grep og nå kan du lynlade hele veien fra Vollan til Kirkenes på ladenettverket til Ishavsveien. Kan vi få se et lignende engasjement hos oss? Kan noen ta ladegrep? Slik at turistene kommer vår vei, og ikke kjører videre mot Nordkapp? Og slik at de som har satset på elbil i Harstad og Svolvær kan besøke hverandre, også på vinteren?

Hva jeg ønsker? Jeg ønsker meg lader i Gullesfjordkrysset før neste sommer. BKK skal også bygge ut ved Skogvatn, like før Riksgrensen. Dette er et viktig mål for mange lokale bilister. Håpet er at denne kommer på plass og at leverandøren får nødvendig kapasitet til dette. Og sist, men ikke minst. Senja er helt på høyde med Lofoten og Vesterålen, men nærmeste lader er på Buktamoen. Alt for mange mil unna.

Kan vi løfte fokus og ta et skikkelig ladegrep?