(Nettavisen): En rekke varekategorier har økt kraftig i pris de siste fem årene. Noen av dem har økt langt mer enn inflasjonen.

Det er gjennomsnittsprisen for Samsung-telefoner som har økt desidert mest, en økning fra snittpris på 3.548 kroner i 2017 til en snittpris på 6.938 kroner i 2022. Det er en prisøkning på 95,5 prosent.

Det er langt høyere enn inflasjonen (prisstigning over tid). Ifølge priskalkulatoren til SSB, har kroneverdien, med utgangspunkt i konsumprisindeksen, økt med 12,9 prosent om vi sammenligner prisnivået i januar 2017 med januar 2022.

Det betyr at Samsung-telefonenes snittpris skulle vært på 3.962 kroner om prisnivået fulgte inflasjonen.

Konsumprisindeksen

Konsumprisindeksen (KPI) beskriver utviklingen i konsumpriser for varer og tjenester som etterspørres av private husholdninger bosatt i Norge. Endringen i KPI er et vanlig mål for inflasjon.

– Øker betydelig mer

Det er ikke bare prisen for Samsung-telefoner som har økt kraftig. Også prisen for Apple-telefoner og laptop har også økt markant.

Mobiltelefoner generelt er 68,8 prosent dyrere nå enn for fem år siden, mens Samsung-telefoner er opp med 95,5 prosent og Apple-telefoner 33,4 prosent.

Mobiltelefoner generelt er 68,8 prosent dyrere nå enn for fem år siden, mens Samsung-telefoner er opp med 95,5 prosent og Apple-telefoner 33,4 prosent.

– Er det overraskende at prisene har økt så mye de siste fem årene? Sammenlignet med hva dere har sett tidligere?

– Det er ikke spesielt overraskende at et gjennomsnittsprodukt, som vi samler inn data for, øker i pris med to-tre hundre kroner. Det som er mer forbausende, er at prisene øker betydelig mer i visse segmenter, som for eksempel mobiltelefoner, barnevogner og laptoper, sier Viktoria Andresen, spesialist på netthandel og forbrukeratferd i Prisjakt.no.

– Der prisene øker mest, er kategorier som dels påvirkes av inflasjonen, men fremfor alt innovasjon og et stadig påfyll av mer eksklusive premium-produkter, forklarer hun.

Søndag ble Nettavisen gjort oppmerksom på at noen av tallene vi fikk oppgitt fra Prisjakt var feil, men de er nå rettet.

– Teknologisk utvikling

Det kan virke uforklarlig at prisene er så skyhøye i 2022 sammenlignet med 2017-prisene. Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, trekker fram flere årsaker til at elektronikkprisene har gått opp så mye.

– Det har blitt en teknologisk utvikling, så det er flere funksjoner på både mobiltelefoner og hodetelefoner, sier hun til Nettavisen.

Hodetelefoner har fått støykansellering og blitt trådløse, det gjør at folk er villige til å betale mer for produktet. Mobiltelefoner har også hatt en kraftig teknologiutvikling.

– Mobiltelefoner har tatt over for mange kategorier. For eksempel har salg av kamera falt voldsomt. Mobilen er blitt et surfebrett og nesten som en PC for mange. Det er flere funksjoner, og da går også prisen opp, sier hun.

Prisene går opp, salget går ned

Under pandemien har det også vært leveringsproblemer og prisene på komponenter til for eksempel PC og spillkonsoller har gått opp. Det påvirker elektronikkprisene.

Når det gjelder mobiltelefoner, trekker også Ottemo fram at nordmenn stadig kjøper dyrere modeller enn tidligere. Det er også kun få år siden det kom modeller med en prislapp på over 10.000 kroner, som det finnes flere av i dag.

- Er det overraskende at prisene har økt så mye de siste fem årene? Sammenlignet med hva dere har sett tidligere?

- Det er ikke spesielt overraskende at et gjennomsnittsprodukt, som vi samler inn data for, øker i pris med to-tre hundre kroner. Det som er mer forbausende, er at prisene øker betydelig mer i visse segmenter, som for eksempel mobiltelefoner, barnevogner og laptoper, sier Viktoria Andresen, spesialist på netthandel og forbrukeradferd i Prisjakt.no.

- Der prisene øker mest, er kategorier som dels påvirkes av inflasjonen, men fremfor alt innovasjon og et stadig påfyll av mer eksklusive premium-produkter, forklarer hun.

- Teknologisk utvikling

Det kan virke uforklarlig at prisene er så skyhøye i 2022 sammenlignet med 2017-prisene. Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, trekker fram flere årsaker til at elektronikkprisene har gått opp så mye.

- Det har blitt en teknologisk utvikling, så det er flere funksjoner på både mobiltelefoner og hodetelefoner, sier hun til Nettavisen.

Hodetelefoner har fått støykansellering og blitt trådløse, det gjør at folk er villige til å betale mer for produktet. Mobiltelefoner har også hatt en kraftig teknologiutvikling.

- Mobiltelefoner har tatt over for mange kategorier. For eksempel har salg av kamera falt voldsomt. Mobilen er blitt et surfebrett og nesten som en PC for mange. Det er flere funksjoner, og da går også prisen opp, sier hun.

Prisene går opp, salget går ned

Under pandemien har det også vært leveringsproblemer og prisene på komponenter til for eksempel PC og spill-konsoller har gått opp. Det påvirker elektronikkprisene.

Når det gjelder mobiltelefoner, trekker også Ottemo fram at nordmenn stadig kjøper dyrere modeller enn tidligere. Det er også kun få år siden det kom modeller med en prislapp på over 10.000 kroner, som det finnes flere av i dag.

- Når telefonene er så dyre, beholder også folk dem lenger. I dag kjøper folk gjerne ny etter tre år, mot 18 måneder slik det var da vi hadde de gamle Nokia-telefonene, sier hun.

Prisene går opp, men salgstallene går ned, påpeker hun. Toppåret var i 2010, da det ble solgt 2,5 millioner mobiltelefoner. I 2020 var salgstallet ned på 1,6 millioner.

Varierende prisspenn

Det er flere tusen produkter inkludert i listen over, og det er veldig varierende hvor stort prisspennet er. Kategoriene inneholder tusenvis av enkeltprodukter, fordelt på et hundretalls merkevarer som selges av de fleste små og store nettbutikker i Norge.

Prisspennet varerier. For jakke-kategorien, som inkluderer cirka 9000 modeller med alt fra skalljakker og dunjakker til tynne jakker og jeansjakker, er prisspennet mellom 77 kroner og 21.900 kroner. Totalt er det 9.106 produkter.

Ser vi derimot på parfymer er prisspennet fra 121 kroner til hele 33.000 kroner, og kategorien inkluderer 10.297 produkter.

I gjennomsnittsprisen for mobiltelefoner er det inkludert 1.092 produkter, for hodetelefoner er det 5.227 produkter, og 2.414 løpesko er inkludert i den kategorien. Det er 1060 produkter i TV-kategorien som du finner på listen over.