Gå til sidens hovedinnhold

Kraftig reaksjon på Power og Elkøps Black Friday-tilbud: – Dette er ikke lov

Både Power og Elkjøp skrudde opp prisen på en stekeovn fra AEG rett før Black Week.

- En tommelfingerregel er at varen må vært solgt til ordinær pris i seks uker før den kommer på salg, sier Thomas Iversen, forbrukerjurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet, til Nettavisen.

Tidligere i november advarte Are Vittersø, sjef for Prisjakt.no, mot «falske» tilbud under Black Week og Black Friday.

11 prosent av produktene som var på salg under Black Week i fjor, hadde nemlig gått opp i pris i perioden 1. oktober og 22. november. Altså ble prisen skrudd opp før noen av årets største salgsdager.

Nesten 30 prosent dyrere

Også i år er det tydelig at enkelte varer har blitt dyrere i forkant av Black Week. AEG SteamBake stekeovn BPB352021M er et eksempel på dette.

I perioden 16. oktober til 6. november kostet varen 4999 kroner hos Power, ifølge Prisguiden.no. Også hos Elkjøp kostet varen 4999 kroner i samme periode, og siste registrerte datoer med denne prisen var 25. og 27. oktober ifølge Prisjakt.no.

Så skrudde kjedene opp prisen til 7990 kroner.

Bare uker senere har både Elkjøp og Power Black Week-salg på stekeovnen, med henholdsvis 25 og 20 prosent rabatt. Hos Elkjøp må du vel og merke kjøpe to eller flere integrerte hvitevarer for å få rabatten.

Det vil si at stekeovnen nå koster 28 prosent mer hos Power enn for bare knappe tre uker siden, og 20 prosent mer hos Elkjøp enn for én måned siden. Selv på salg.

- Vi liker det ikke når vi hører om eksempler som dette. Det er ikke lov å justere prisen opp rett før Black Friday, for å deretter sett den ned igjen for å lage supersalg, sier Iversen i Forbrukerrådet.

- Varen må være solgt over lengre tid før salget. Forbrukertilsynet fører tilsyn med denne typen prismarkedsføring, legger han til.

Advarer forbrukere

Iversen sier de er glad for at Forbrukertilsynet følger med, siden det er de som har myndighet til å slå ned på slike saker.

Han advarer forbrukerne mot lignende prisfeller, som Nettavisen viser til over, når de kommer over det som kan se ut til å være gode tilbud.

- Selv ber vi forbrukere å være våkne i møtet med Black Friday-tilbud. Dersom du trenger noe spesielt, så kan det være fornuftig å sjekke på Black Friday, men vi oppfordrer ingen til å handle i blinde, sier Iversen.

- Du sparer heller ingen penger på å kjøpe noe bare fordi det er på salg. Tenk over om du trenger produktet, og sjekk på nett om det faktisk er et godt tilbud, oppfordrer han.

- Vi glippet på akkurat denne

Både Elkjøp og Power har varen på lager torsdag ettermiddag, både på nett og i butikk. Elkjøp har imidlertid varen på lager kun i én fysisk butikk.

Nettavisen har vært i kontakt med både Power og Elkjøp for å få en forklaring på hvorfor de skrudde opp prisene rett før Black Week, for så å gi et dårligere pristilbud nå enn for få uker siden.

Vi har også konfrontert dem med Forbrukerrådets uttalelse om at varen må selges for ordinær pris i seks uker før den kan komme på salg.

Power satte ned prisen til 4799 kroner etter at Nettavisen tok kontakt med dem torsdag ettermiddag.

- I denne spesifikke prosentkampanjen har vi 231 forskjellige produkter, og det ser ut til at vi har gjort en glipp på akkurat dette produktet. Vi har nå endret dette, skriver Siri Røhr-Staff, PR- og kommunikasjonssjef i Power, i en e-post til Nettavisen.

Hun sier at de bruker svært mye tid og ressurser på planlegging av gode kampanjer for sine kunder og har svært strenge rutiner for når de kommuniserer spar-priser eller prosent-priser.

- For å være åpne og ærlige om dette, inngår alltid denne informasjonen på baksiden av vår kundeavis på kampanjeavisen på nett. Siden vår prissetting er transparent, og kundene hele tiden kan sjekke tidligere priser, sier Røhr-Staff.

Vil du ha nyheter rett i innboksen 5 dager i uka?

- Prisene går opp og ned

Elkjøp har i skrivende stund ikke satt ned prisen på varen. Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, sier at de har strenge interne retningslinjer på hvordan de priser produkter inn mot kampanjeperioder som Black Week og resten av året.

- Vi følger markedet, og etterstreber å være best på pris innen vår bransje, skriver hun i en e-post til Nettavisen.

Hun sier at stekeovnen fra AEG som Nettavisen trekker fram i denne saken, hadde en prisjustering for å matche en av deres konkurrenter.

- Den var ikke markedsført som et tilbud, men ble justert ned i pris for å følge markedet. Prisene går opp og ned gjennom hele året da disse er dynamiske, forklarer hun.

Bergly påpeker at den aktuelle varen har 25 prosent avslag under Black Week ved kjøp av to eller flere integrerte hvitevarer.

- Dette gjelder for hele den integrerte varegruppen. Det er en svært god kampanje, selv om stekeovnen har vært billigere i en kort periode i oktober - da prisen ble matchet mot en konkurrent, forklarer Bergly.

- Vi anbefaler alltid våre kunder å sjekke uavhengige prissammenligningstjenester på produkter hos oss, da vi ønsker å være helt transparente på vår prishistorikk, sier hun.

Les også

Lars (23) skulle bare ha en deltidsjobb - nå er han sjef og medeier: – Jeg ble en del av familien

– Det er strenge regler

Christoffer Bjørnum, seksjonssjef i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, skriver i en mail til Nettavisen at de ikke kan saksbehandle konkrete eksempler i media, men opplyser at de kan gi noen generelle bemerkninger.

– Problemstillingen om markedsførte prisbesparelser faktisk er reelle er vi godt kjent med - og vi ser dessverre at tilbudene ikke alltid er så gunstig som det gis inntrykk av. Det er strenge regler for salgsmarkedsføring. Prisene må være satt ned og reelle førpriser skal som hovedregel være oppgitt for at markedsføringen ikke skal være lovstridig, skriver han.

Bjørnum legger også til at det selvsagt er slik at den næringsdrivende står fritt til å endre sine priser i løpet av året.

Men om næringsdrivende jobber med markedsføring av prisbesparelser sammenlignet med egen førpris, må man likevel sørge for at disse førprisene er reelle, minner seksjonssjefen om.

– I vilkåret om at en førpris skal være reell er det enkelte krav. For det første skal førprisen som markedsføres som hovedregel være den laveste prisen som tilbyderen har brukt i perioden før salget starter. Det beror på en konkret vurdering hvor lenge førprisen må være holdt for at den skal anses reell, men det avgjørende er at det er solgt tilstrekkelig mange produkter til den aktuelle førprisen, fortsetter han.

Hvis førprisen ikke er reell, vil markedsføringen lett være villedende og ulovlig, ifølge Bjørnum. Han trekker også opp en en veiledning de har laget for prismarkedsføring, som «alle næringsdrivende som bruker salgsmarkedsføring bør sette seg inn i».

– Der finner de blant annet informasjon om hvilke regler som gjelder og hvordan en som næringsdrivende kan holde seg innenfor loven – også på Black Friday. Tilsynet forventer derfor at de næringsdrivende følger regelverket. Likevel ser vi at vi tidvis må gå i dialog med næringsdrivende for ytterligere rettledning, men det er også sånn at de næringsdrivende som ikke følger regelverket kan bli møtt med økonomiske sanksjoner, forteller Bjørnu