Vi hadde tro på at mange ville benytte seg av tilbudet, men tallene er atskillig bedre enn vi kunne forvente. Dette viser at det er stor interesse for iHarstad, som er byens nye, spreke nettavis. Og fortsatt er det 10 dager igjen før kampanjen utløper, så tallet kommer til å passere 1.000 nye lesere med god margin.

iHarstad ble i likhet med stort sett alle andre aviser tilknyttet Amedia rammet av hackerangrep på tampen av fjoråret. Dette førte til utfordringer med abonnementssystemet. Løsningen ble å gi gratis tilgang til nye abonnenter ut januar måned for alle som registrerer seg i vårt brukersystem.

Vi får ikke med oss alle gratisbrukere videre som nye betalende abonnenter i februar, men dette er en god restart etter dataangrepet. Redaksjonen vår gjør en imponerende jobb, og opplever stor leserpågang og engasjement. Det er et positivt tegn for journalistikken i lys av hackerangrepet mot norsk presse.

LES OGSÅ: iHarstad deler ut 100.000 kroner: Nå kan dere søke om pengestøtte

Får tillit og skaper arbeidsplasser

Akkurat nå har cirka 4.600 personer tilgang til pluss-innholdet hos iHarstad. Siden oppstarten av iHarstad 29. april 2020 har vi vokst fra 4 til 10 ansatte og vi følges daglig av tusenvis av lesere. Det er et tegn på at vi på kort tid har fått tillit fra mange. Målet er at vi skal bli den største digitale mediebedriften i Harstad.

Lokalt eierskap og en stiftelse i ryggen gjør at verdiene som skapes av iHarstad sammen med lokalsamfunnet blir i Harstad. Dette, og den gode mottakelsen blant leserne, gjør at hverdagen er svært meningsfylt for oss som jobber her.

Tung satsing i Harstad

Dataangrepet viser verdien og viktigheten av bredere tilgang til redaktørstyrt journalistikk. Derfor ønsker vi også å gi både gamle og nye lesere muligheten til å bli bedre kjent med vårt innholdsunivers av plussede nyheter, nytte og underholdning.

Løsningen sikrer altså også at ikke-abonnenter kan tegne en gratis prøvetilgang ut januar måned, og fortsatt er det mange dager igjen å teste oss.

Med Amedia i ryggen satses det tungt på iHarstad. Vi samarbeider tett blant annet med Nordlys, Fremover, Nettavisen og de andre rundt 80 avisene som er med i Amedia, Norges største utgiver av lokale medier.

Nå har du muligheten til å være med på et spennende eventyr. Det som samler oss er journalistikken, den er vår forretningside.

Datasystemene på vei tilbake

Stadig flere av Amedias systemer og løsninger gjenopprettes etter dataangrepet som startet 28. desember. Torsdag 6. januar skrudde Amedia igjen på krav om innlogging for lesing av plusset innhold, slik at abonnenter har eksklusiv tilgang til plussinnhold på nettavisene. Siden da har det blitt mulig å kjøpe abonnement på ordinært vis.

Abonnentenes betalingsvilje er helt avgjørende for finansieringen av journalistikken, og det er kun ved spesielle hendelser vi gir åpen tilgang til alle. Nå har våre abonnenter igjen verdien av eksklusiv tilgang. Vi har fortsatt ikke tilgang til fakturasystemet, men våre gode leverandører har utvist stor forståelse for at dette tar litt ekstra tid.

PS: Vi er på leting etter en journalist som vil jobbe sammen med oss.