(Nettavisen)

- Vi har fokusert på å kompensere de høye prisene på råvarer, ingredienser og emballasje, samt frakt- energikostnader med prisøkninger til kunde i fjerde kvartal. Men som følge av ytterligere prisøkninger, vil det være nødvendig å justere prisene ytterligere i 2022, varsler konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Torsdag morgen la Orkla, som står bak Grandiosa, Toro, Jordan, Nidar, Stabburet, Lano og en lang rekke andre norske merkevarer, fram tallene for fjerde kvartal i 2021.

Tallene viser at det går veldig bra for dagligvarekjempen, hvor Stein Erik Hagen er største aksjonær og styreleder.

Driftsinntektene økte med 11,1 prosent til 14 milliarder kroner i fjerde kvartal i 2021, sammenlignet med samme kvartal året før.

Konsernets resultat før skatt økte derimot enda mer - en fremgang på 42,7 prosent til 1,84 milliarder kroner, positivt påvirket av sterk resultatvekst i Hydro Power. Driftsresultatet (EBIT) økte med 18,9 prosent og endte på 1,87 milliarder kroner.

God vekst hele 2021 - tross økte priser

Driftsinntektene for hele 2021 økte med 7 prosent, til 50,44 milliarder kroner. Driftsresultat EBIT (adj.) viste i 2021 en vekst på 11,9 prosent, og endte på 6,14 milliarder kroner. Dette er det høyeste driftsresultat EBIT (adj.) for Orkla noensinne.

- Orklas merkevarevirksomhet hadde god inntektsvekst i 2021. Vi foretok flere strategisk viktige oppkjøp og vi styrket våre posisjoner innen prioriterte vekstområder som plantebaserte produkter, forbrukerhelse og Out of Home, uttaler Semlitsch i kvartalsrapporten.

Han trekker fram at Orklas merkevarevirksomhet oppnådde en vekst i driftsinntektene på 8,4 prosent og den organiske omsetningsveksten var på 5,5 prosent i fjerde kvartal.

- Samtidig ble vi rammet av betydelige prisøkninger på viktige innsatsfaktorer som råvarer, ingredienser og emballasje, samt økte energi- og fraktkostnader, sier han.

Varsler flere prisøkninger

I oktober i fjor varslet Orkla prissjokk på godteri og potetgull. Sukker utgjør rundt halvparten av innholdet i varer som Smash og Bamsemums. Derfor var dagligvarekjempen nødt til å øke prisene, etter at innkjøpsprisen på sukker steg med 53 prosent på et år.

De globale verdikjedeforstyrrelsene til økte fraktpriser og forsinkelser i transport i fjor. Kombinasjonen av økte råvarepriser og fraktrater påvirket Orklas innkjøpspriser negativt i tredje kvartal 2021. Derfor varslet Orkla at prisene på varene de selger til dagligvarekjedene, som Rema 1000, Norgesgruppen og Coop, måtte opp.

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Orkla sa den gangen at prisene trolig ville stige først i starten av 2022. Det har prisene gjort på en rekke varer allerede.

Nå varsler imidlertid Orkla ytterligere prisøkninger.

«Det ble i 4. kvartal gjennomført prisøkninger for å møte økte priser på innsatsfaktorer. Orkla vil gjennomføre ytterligere prisøkninger fremover», skriver selskapet i rapporten de la fram torsdag morgen.

Nå har prisene steget

Når vi nå skriver 10. februar, har Nettavisen allerede sett prisøkninger innen flere varekategorier i løpet av årets første halvannen måned. I slutten av januar skrev Nettavisen at Extra knuses fullstendig av Kiwi og Rema 1000, da prisene hos Coops lavpriskjede var høyere enn hos konkurrentene.

Sist uke, 5. februar, kunne Nettavisens pristest avsløre opptil 70 prosent prisøkning i matbutikken, og den største prisøkningen så vi på brokkoli, Kalkunskinke Krydder, Grandiosa, Superchips og Corn Flakes.