Gå til sidens hovedinnhold

Polarkonsult har tegnet Seaworks nye bulkbåt: – Det blir noen tusen arbeidstimer

Det er bare 250 meter mellom Polarkonsult og Seaworks i Harstad, men arbeidet med den spesielle båten måtte foregå på avstand.

Nå er arbeidet i gang med byggingen av en ny bulkbåt for Seaworks. Byggingen foregår i Kina, men selve tegningene er produsert av Polarkonsult i Harstad. Prosjektleder, Arne Markussen forteller at det har vært lagt stor vekt på miljøprofilen til båten.

– For oss er det viktig å være i dialog med rederiet før og under planleggingen av utformingen av båten. Rederiene har ofte en spesifikk tanke om prosjektet, og vi prøver å finne de beste løsningene for de behovene som rederiet har. Fra vi begynner dialogen med rederiet til verftet får alle planene, ligger det noen tusen arbeidstimer.

Båten er et såkalt selvlossende bulkskip og vil for det meste frakte grus og sand.

Les også

Er Nord-Norges største: Nå investerer de for 33 millioner kroner

Tenker miljøvennlig

– Siden miljø har vært viktig for Seaworks er båten utstyrt med LNG motor. Det vil si flytende naturgass. Fordelen er at det minsker CO2 utslippet med 25-30 prosent. Motoren kan også gå på biogass, noe som i dag er mer kostbart, men da vil det i praksis være null utslipp av CO2.

Båten er en hybridbåt, så i tillegg til å gå på et mer miljøvennlig drivstoff har den også en stor batteripakke på 1000 kWh ombord.

– Båten kan bruke de elektriske motorene ved lav hastighet. Det som er av utstyr for lasting og lossing av lasten vil også være elektrisk. Båten vil også være en av de første med en helelektrisk gravemaskin.

– Det at båten er batteridrevet gjør den også veldig stillegående. Når den utfører jobbene, eller ligger til kai, vil det ikke være noe støy rundt den og ombord. Batteriet kan lades når den er ute til sjøs eller ved hjelp av landstrøm.

Les også

Da Helene fylte 30, meldte hjemlengselen seg: – Jeg ble nysgjerrig på min norske identitet

planlegging under pandemien

Pandemien har gjort at planleggingen har tatt noe lengre tid.

– Selv om det ikke er mer enn 250 meter mellom våre kontorer og Seaworks, har stort sett alt av møter foregått på Teams. Det har forsinket noe av arbeidet. Vanligvis har vi fysiske møter med både rederi og verft, men det har ikke vært mulig i år, men vi håper at det vil åpne seg for muligheter for å besøke verftet etterhvert.

– Det er alltid en nydelig følelse å se båten du har vært med å designe bli sjøsatt og jeg gleder meg virkelig til den ankommer Harstad en gang i 2023.

Les også

Julian startet Solnes Multiservice alene som 31-åring. Slik forklarer han suksessen

Bygges i Kina

Prosjektet startet for litt over et år siden. Søknader om støtte til miljøvennlige prosjekter måtte fylles ut. Signering av kontrakter med Wuhu Shipyard. I Oktober begynner jobben med skjærebrenning av plater som skal bli skroget til båten.

– Vi sendte ut rundt teaser på hva vi ønsket til rundt 30 verft rundt omkring i verden, også Norge, og kom frem til at Wuhu Shipyard i Kina var det som passet oss best. Både når det kommer til kvalitet og pris. Dessuten har det bergenske firmaet, som tar seg av oppfølgingen av prosjektet, veldig gode erfaringer med dem, forteller administrerende direktør i Seaworks, Jan Arild Paulsen.

Det er mange tanker og betraktninger man må ta hensyn til før man gjør en så stor investering.

– Det kan lønne seg å ha noen kontrakter i bunnen. Så må man se litt inn i glasskulen om hva kan forvente oss av oppdrag i fremtiden. Bulkbåter bygges det veldig lite nytt av. De fleste kjøper nyere bruktbåter og bygger dem om til bulkfrakt. Motorene er det derimot nesten umulig å bygge om, og siden vi ønsket LNG motorer, ble løsningen å bygge nytt.

– For oss er det viktig å tenke miljøvennlig og jeg tror det vil gi oss en konkurransefordel i fremtiden.

Les også

Martin er 23 år og har 12 millioner i formue: Nå fører han arven etter pappa Geir Tore videre

Lokal kompetanse

For Seaworks er det viktig å bruke den lokale kompetansen.

– Skal vi få regionen til å vokse er det viktig at man bruker de ressursene som finnes her. Derfor bruker vi lokale bedrifter, så godt det lar seg gjøre.

– Båten vil for det meste bli brukt i Nord-Norge hvor vi har de fleste bulk-oppdragene, men det kan hende den får seg noen turer sørover om muligheten byr seg. Det er også en betraktelig større båt enn de andre bulkbåtene som er i flåten, men vil ha de samme driftskostnadene.