Allerede etter første trening under denne helgens NM-runde oppdaget Jonas Dalseth Jacobsen og resten av teamet at noe var galt med motoren i Polo-en. Dermed måtte løpet brytes, og motoren er allerede på tur til motorbygger i Sverige.

Teamet frykter at det kan bli svært dyrt å reparere skadene.

Var over før det hadde begynt

Sommerferien er over for rallycrossen, og denne helgen var det NMK Verdal/Levanger som arrangerte sin aller første NM-runde på sin nye bane.

Jonas og resten av Jacobsen Motorsport var som vanlig på plass for å fighte om de gjeveste plasseringene og øke ledelsen i NM. Det skulle det ikke bli anledning til, for allerede under lørdagens første treningspass merket Jonas at noe var galt med bilen. Etter en kjapp sjekk kunne teamet konstatere at set var vann i oljen på motoren, og dermed var løpshelgen over nærmest før den hadde begynt.

– Dette var veldig, veldig kjedelig. Vi hadde sett frem til å kjøre løp igjen, men i stedet var det bare å klargjøre bilen for å ta ut motoren, sier Jonas.

Der er foreløpig for tidlig å si noe om hva det er som forårsaker vann i olja, og hvor store skadene er.

– Motoren skal nå sendes til motorbygger slik at vi kan få konstatert hva feilen skyldes og få reparert denne. Det eneste som er sikkert er at det blir kostbart å reparere. Dersom der er noen sponsorer som ønsker å bidra til denne reparasjonen setter vi svært stor pris på det, sier Jonas.

Nervøs avslutning av året

NM-reglementet er slik at av de seks NM-rundene som kjøres, er det fem runder som blir tellende for sluttresultatet.

– Derfor blir det nå svært viktig å få gode resultater i de to gjenværende NM-rundene, sier Jonas.

Hans nærmeste konkurrenter i NM, Simen Engsvik og Emil Sivesind, kom på henholdsvis første- og tredjeplass i løpet. Den neste NM-runden kjøres hos NMK Gol 27. og 28. august.

Jacobsen leder med 11 poeng, men er avhengig av at de to siste NM-rundene går uten problemer og med gode resultater.