Gå til sidens hovedinnhold

Sophie Elise kåret til den som får ungdom til å føle seg verst: – Helt på bærtur

Redd Barna Ungdom mener at Sophie Elise Isachsen fra Harstad ikke er et godt forbilde.

Årets «Gullbarbie», som deles ut av Redd Barna Ungdom, ble denne uken gitt til tidligere blogger Sophie Elise Isachsen fra Harstad.

– Å vinne denne prisen er ekstremt ubehagelig. At Redd Barna Ungdom velger å bruke sin merkevare, sin PR-avdeling og sine interne ressurser på å henge ut meg i mediene, det sliter jeg med å forstå, sier Sophie Elise Isachsen (26) til VG.

Prisen går til den medie- og reklameaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

– De nominerte kandidatene bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge barn og unge noe. Det er urettferdig at noen tjener penger på at ungdom får dårlig psykisk helse!

De nominerte til årets pris var Brandy Melville, Sophie Elise AS og TikTok. Sophie Elise AS vinner årets Gullbarbie med en overveldende andel av stemmene, forteller

Dette er snittlønna i Harstad: Slår Narvik

– Er på bærtur

– Mine følgere har vokst opp sammen med meg, de kjenner meg på godt og vondt. Så nei, jeg kommer ikke til å endre på den profilen jeg har i dag. Jeg sitter daglig og svarer hundrevis av følgere, som jeg hjelper med dårlig selvtillit, med å tørre å være seg selv og med kvinnelige utfordringer i alle former, sier Isachsen til VG.

– Når historien en gang skal se tilbake på dette lille øyeblikket i norsk offentlighet, er jeg ganske sikker på at det er Redd Barna eller Press som vil måtte beklage sin oppførsel, for nå er de helt på bærtur.

Lea Mariero, leder i Redd Barna Ungdom sier at barn og unge nå sier tydelig fra at det unødvendige fokuset på seksualisering og kropp i reklameinnhold fra Sophie Elise AS de siste årene har vært skadelig for psykiske helse.

Les også

Charlotte (21) har kjøpt seg sjark og malt den rosa: – Jeg lukter selvbruning og har nylakkerte negler, men jeg jobber like bra som om jeg hadde vært en mann

Har ikke fått svar

Mariero sier at millionbedriften Sophie Elise AS må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften influencerbedriften har på barn og unge.

– Vi har ved flere anledninger forsøkt å invitere Sophie Elise AS til et møte slik at vi kan ha en konstruktiv dialog om hvordan vi mener annonseringen kan endres slik at det ikke skader barn og unges psykiske helse, men vi har ikke fått noe svar, sier hun.