Gå til sidens hovedinnhold

Sophie Elise og forlag får gebyr på en halv million kroner

Forbrukertilsynet har fattet vedtak om overtredelsesgebyr for det de mener er brudd på markedsføringsloven.

I desember 2020 varslet Forbruketilsynet vedtak om overtredelsesgebyr mot Sophie Elise AS og forlaget Strawberry Publishing AS. Selskapene fikk frist til 15. januar 2021 til å komme med sine kommentarer til varselet.

Bakgrunnen for saken er at Isachsen og Strawberry Publishing i juni i fjor lanserte en bokklubb med navn «litt Sophie». Instagram-kontoen «litt.sophie» ble samtidig omgjort til en offisiell konto for bokklubben. På samme tid fikk over 4000 personer tilsendt et nyhetsbrev som inneholdt reklame for den nye bokklubben.

Forbrukertilsynet mente at bokkontoen høyst sannsynlig har vært en del av markedsføringsstrategien til bokklubben fra første stund, men at dette ikke har vært tydelig for forbrukerne.

Nå opplyser Forbrukertilsynet til VG at de har fattet vedtak om overtredelsesgebyr på 200 000 kroner mot Sophie Elise AS og 300 000 kroner mot forlaget for brudd på forbud mot skjult reklame og for utsendelse av markedsføring på e-post uten gyldig samtykke.

Isachsen og forlaget bestred at det var skjult reklame, men erkjente markedsføring på e-post uten gyldig samtykke fra forbrukerne, skriver VG.

Les også

Kommunen gjør 20 grep etter Stangnes-avsløringen

– Grovt brudd på loven

I begynnelsen av mars 2020 oppfordret Sophie Elise Isachsen sine 400 000 Instagram-følgere til å følge en ny konto kalt «litt.sophie».

Følgerne ble informert om at kontoen ville brukes til å dele innlegg om «bøkene jeg leser, sitater jeg liker, generelt ting som inspirerer meg og personlige tekster», ifølge en tidligere pressemelding fra Forbrukertilsynet.

I et innlegg på den nye bokkontoen ble følgerne oppfordret til å ta en titt på lenken i kontobeskrivelsen, der noe «veldig spennende ventet». Her kunne forbrukerne legge igjen sin e-postadresse for å få tilgang til en nettside før alle andre, opplyste de om i pressemeldingen.

Les også

Rektor: – På grunn av pandemien har mange elever aldri opplevd tradisjonelle gymtimer

Etter markedsføringsloven er det forbudt for næringsdrivende å gi inntrykk av at de ikke opptrer for formål som gjelder egen forretningsvirksomhet.

Ifølge Forbrukertilsynes ble ikke de som la igjen e-postadressen sin gitt informasjon om at registreringen innebar å motta markedsføring.

– Forbrukerne skal forstå når de blir utsatt for reklame. Det er et grovt brudd på loven når næringsdrivende ikke er ærlige og åpne om at de opptrer på vegne av virksomheten, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen, til VG.

Ifølge VG ble bokklubben lagt ned i september, men at dette ikke påvirker vedtaket.

Les også

Rapport om ungdom og rus i Harstad: – Spesielt mye rus og partydop på videregående trinn