Nettavisen: I ukens kundeavis har Rema 1000 annonsert at prisen for 2 kilo hvetemel settes ned fra 18,10 til 9,90 kroner.
I 10-tiden mandag formiddag tok Nettavisen en sjekk hos konkurrentene, for å se om de følger etter.
Kiwi har også satt ned prisen på hvetemel til 9,90 kroner. Extra derimot, de selger fortsatt mel til 18 kroner.
- Vi kutter prisene på over hundre hverdagsprodukter for å gi våre kunder en enda billigere handlekurv nå i førjulstida. Hva andre butikker gjør er opp til dem. Vi i Rema 1000 skal alltid gi de laveste prisene til alle som velger å handle hos oss, sier presseansvarlig Torkel Fjørtoft til Nettavisen.
- Mye vil ha mer
Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, oppfordrer kjedene til å gjøre mer enn å matche hverandres priser.
- Mye vil ha mer. Jeg vil gjerne ha en priskrig, hvor noen faktisk har lavere priser enn konkurrentene, sier han.
Han synes imidlertid det er positivt at noen typiske «julevarer» allerede har blitt satt ned i pris.
- Jeg håper dette er starten på en priskrig fra jul. Men folk kan sikkert ha litt is i magen. Jeg tror prisene på en del julevarer kan gå ned en del ekstra framover, sier Nikolaisen.
Kampanjen på hvetemel hos Rema 1000 varer imidlertid kun til midten av november. Nikolaisen tror vi vil kunne se litt mer julete varer i priskrigen etter den tid.
- Julemarsipan forventer jeg er med, men den er jo alltid med i «gamet», sier han.

Rånemiljøet i Harstad: Kjærlighet og vennskap på Larsneset
Setter ned prisene
Også Extra har endret prisen mandag formiddag. Like før kl 13 sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, at hvetemel nå koster 9,90 også hos dem.
- Dette er et tilbud hos en konkurrent som vi selvfølgelig har fulgt for at våre kunder skal få billig mel til julebaksten, sier han.
- Markedet avgjør
- Er dette starten på julepriskrigen?
- Det priskrig hver uke og hver dag i vår bransje, så om dette er starten på noe ekstraordinært inn mot jul er for tidlig å si noe om. Det er det markedet som avgjør. Vi har fokus på at vi skal ha et større utvalg av varer enn konkurrentene og Extra skal være minst like billige på sammenlignbare varer, sier han.
På spørsmål om hvorfor kjedene kun matcher hverandre, og ikke kniver mer om å være billigst, svarer han at de hver dag kjemper om å være billigst.
- Fordi konkurransen er så hard så er det ingen som får holde de laveste prisene i mange timene før andre aktører følger etter, sier han.