Gå til sidens hovedinnhold

Tom-Einar ut mot MDG: – Dette handler om sikkerhet

MDGs lovnad om en omkamp rundt nasjonal transportplan og Hålogalandsveien får Arbeiderpartipolitikeren til å reagere.

Skroting eller nedskalering av veiprosjekter, og mer tog deriblant Nordnorgebanen, står øverst på listen dersom Miljøpartiet de grønne (MDG) kommer i maktposisjon på Stortinget.

Overfor VG lover partiet nå en omkamp om Nasjonal transportplan – hvis de kommer i en maktposisjon etter årets valg.

Ifølge partiets utregninger vil en full stopp på 36 veiprosjekter frigjøre 170 milliarder kroner. Det er penger som partiet vil bruke på utbygging av jernbane, kollektivtrafikk og gang- og sykkelveier. MDG ønsker blant annet å bruke 30 milliarder for å sette i gang arbeidet med Nordnorgebanen.

Les også

Vil stanse byggingen av Hålogalandsveien: – En kan ikke få alt man vil ha

– Ser ikke sammenhenger

Det nye veganlegget mellom Sortland, Kvæfjord, Tjeldsund, Lødingen og Harstad er kostnadsberegnet til om lag 9,3 milliarder kroner. 11. mai vedtok Stortinget å finansiere prosjektet Hålogalandsveien.

Tredjekandidat Tom-Einar Karlsen for Troms Arbeiderparti støtter MDG i spørsmålet rundt Nordnorgebanen, men etterlyser bredere forståelse om viktigheten rundt samhandling mellom vei og bane.

– Det virker som om MDG ikke ser sammenhengene her. Legger vi kartet foran oss og tegner inn Hålogalandsveien kontra Nordnorgebanen ser vi at den ene ikke erstatter den andre. Vi må ha en forbindelse mellom fiskemottakene og til Nordnorgebanen. Turistene fra banen må også komme seg utover for å oppleve Lofoten og Vesterålen. Den ene trenger den andre, sier Karlsen.

På spørsmål om hva som er det viktigste veiprosjektet i nord, svarer Bror Martin Hanssen i lokalpartiet til MDG i Narvik til Fremover:

– Det er ingen tvil om at Hålogalandsveien er viktig, men personlig mener jeg ikke at veiprosjektet er det viktigste i nord. Det er E6 gjennom sentrum av Narvik.

Dette får Tom-Einar Karlsen til å reagere.

– Med all respekt for Narvik og deres utfordringer rundt E6 kan jeg på ingen måte forstå hvordan E6 kan klassifiseres som landsdelens viktigste. Jeg tror jeg har mange bak meg når jeg nevner både E8 inn til Tromsø, veien over kvænangsfjellet, Hålogalandsveien og mange flere prosjekter. Her må lokalpolitikeren i Narvik ha blitt tatt på senga av spørsmålet, sier Karlsen.

Les også

Sidearm til Harstad planlagt, men frykter toget går dersom vi ikke kommer på banen

Handler om trafikksikkerhet

Noe av det Karlsen reagerer mest på er det han mener er mangel på sikkerhetsfokus fra MDG.

– Det går flere vogntog på disse veien daglig. Mange av disse nærmer seg 50 tonn. Jeg har selv kjørt mye på disse strekningene og har ofte hjertet i halsen rundt krappe, trange svinger og opp bratte bakker. Dersom Nordnorgebanen forhåpentligvis blir en realitet vil det vær årevis til denne kan kjøre sin første tur. Frem til da vil Hålogalandsveien både skape et dimensjonert veinett for tungtrafikken som frakter verdiskapingen vår til markedet, samt lagt en glimrende infrastruktur klar for når banen endelig er klar, sier Karlsen.

Les også

Bøndene med gaver til politikerne, se hva som er inni eskene

Les også

Marthe frykter liv kan gå tapt på Kilhusveien: – At ungene går her alene er ekkelt