– Høye fraktpriser ga oss en ekstraregning på 30 millioner i fjerde kvartal i 2021, og 70 millioner for hele fjoråret, sier konsernsjef Pål Wibe i XXL til Nettavisen.

Under pandemien har det blitt dyrere og mer utfordrende å få fraktet varer fra leverandører til norske butikker. Smitteutbrudd, restriksjoner og nedstenginger førte til en opphopning av containere og skip på havner rundt om i verden der de ikke skulle vært, og de ble tømt senere enn normalt.

Det førte til containermangel, og det høy etterspørsel kombinert med knapphet på ressurser førte til høyere priser.

Ikke nok med det, i mars i fjor strandet containerskipet Ever Given i Suezkanalen da det ble stående fast på sandbunn. Skipet blokkerte Suezkanalen fra 23. til 29. mars, og dette førte til at en rekke andre skip ble forsinket. Suezkanalen ligger i Egypt og forbinder Middelhavet og Rødehavet, og er en av verdens viktigste handelsårer.

– Trøblete ut året

Usikkerheten i fraktmarkedet preger fortsatt varehandelen.

– Varetilgang er fortsatt en utfordring for handelen, med forsinkelser og høye fraktpriser. Dette er noe vi må leve med en stund fremover, selv om vi i XXL merket den krevende leveransepåliteligheten enda sterkere i fjor på samme tid, sier Wibe.

– Hvor lenge tror dere at bransjen – og XXL – må leve med høye fraktkostnader, forsinkelser og lavere varetilgang enn normalt?

– Vi er forberedt på at ting blir trøblete ut året, men fraktmarkedet er det andre som kan mer om enn oss. Vi har en tett dialog med leverandørene våre for å sikre tilgang på varer, sier Wibe.

I fjor var det vanskelig å få tak i sykler, men varetilgangen har også vært utfordrende for sko og tekstiler, ifølge konsernsjefen i XXL.

– Vi selger varer fra ulike merkevarer og jobber alltid for å finne gode alternativer til kundene våre. Vi har også «frontloadet» volumer, som på godt norsk betyr at vi har langt flere varer på lager enn på samme tid i fjor, sier han.

Gir høyere varepriser

Nå er vi på vei inn i sykkelsesongen, og økte priser for både frakt og materialer gir utslag i prisene ut til kundene.

– Det fører dessverre til litt høyere priser ut til kunden, spesielt på sykler som produseres i Asia. Her er det imidlertid mange faktorer som spiller inn. Det som er sikkert er at vi har mange sykler på lager og kliner til med gode tilbud fra sesongstart, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Nyheim i XXL.

Han påpeker samtidig at XXL skal være billigst på alt, alltid, også når det gjelder sykler.

Varetilgang er imidlertid en utfordring for bransjen, og det gjelder også for sykkeldeler. Nyheim sier at det har vært utfordrende å få tak i enkelte sykkeldeler.

Krigen forverrer situasjonen

Også for andre kjeder er verdenssituasjonen fortsatt krevende, med tanke på både frakt og varetilgang.

– Forsinkelser er kanskje det største problemet. Det har vært ganske krevende å finne ut hvilke varer man skal prioritere å få fram, sier Kjersti Hobøl, administrerende direktør i Nille, til Nettavisen.

De har ikke tallfestet hvor mye mer de var nødt til å betale i fraktkostnader i 2021 enn de i utgangspunktet hadde regnet med. Det er spesielt kostnadene for å frakte varer fra Asia til Norge som er høyere.

– Håpet var at det skulle normalisere seg mot slutten av 2022, men nedstengninger i Kina på grunn av covid og Ukraina-krigen gjør nå at jeg tror vi må ut i 2023 for å se en normalisering, sier Hobøl.

Ser etter nye leverandører

Selv om Nille har vært føre var og bygd opp et lite bufferlager for det faste sortimentet sitt, gjør de nå endringer for å sikre en mer stabil og tryggere varetilgang.

– Vi søker nå europeiske og norske leverandører, som har lettere tilgjengelighet og kortere fraktvei, sier Hobøl.

Til nå har Nille skaffet seg en norsk leverandør av kubbelys. Lys er noe de selger veldig mye av, og det meste av de øvrige lysene de selger, er fra Baltikum. Nille jobber nå med å søke alternative leverandører også for andre varegrupper.

Økte fraktkostnader vil trolig kunne påvirke prisene ut til kundene på enkelte varer over tid.

– Problemene har begynt å øke

Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke, forteller at koronapandemien fortsatt preger den norske varehandelsbransjen.

– Problemene med forsinkelser og prisøkning på internasjonal containerfrakt i 2021 avtok ved årsskiftet, men nå har problemene begynt å øke igjen. Dette skyldes særlig nye koronavirus-utbrudd i Kina, sier han til Nettavisen.

Han forklarer at Kina praktiserer nulltoleranse, og stenger fabrikker, lagre og havner når det er utbrudd. Dette skapte store forsinkelser tidligere i pandemien, og skaper derfor nye problemer nå.

– Det er vanskelig å erstatte varer og komponenter til varer på kort sikt, men noen muligheter finnes – som med kubbelys. Det er vanskeligere med ting som elektronikkdeler, forklarer Hammerstad.

Problemene med internasjonal frakt under pandemien, har vist at Europas avhengighet av verksteder i Øst-Asia, særlig Kina, kan skape problemer, påpeker han. Derfor tror Hammerstad at flere norske bedrifter vil se etter alternativer i Europa eller nærmere Europa.

Problemene med internasjonal frakt under pandemien, har vist at Europas avhengighet av verksteder i Øst-Asia, særlig Kina, kan skape problemer, påpeker han. Derfor tror Hammerstad at flere norske bedrifter vil se etter alternativer i Europa eller nærmere Europa.